31 Tips om verlatingsangst te overwinnen: Een stappenplan

Ben je altijd bang om door je partner in de steek gelaten te worden?

Is deze angst zo groot dat het je relatie verpest of je ongelukkig maakt?

Hieronder krijg je 31 tips om dit snel te verbeteren.

Inhoud van dit artikel:

Heb je trouwens mijn gratis rapport al gezien waarin je 31 kant-en-klare berichtjes krijgt om definitief zijn hart te veroveren? Ontdek deze 31 berichtjes en 'de 3 schakels in het mannenbrein' hier: Download de 31 berichtjes

Na het lezen van dit artikel weet je wat je moet doen om te genezen van je verlatingsangst, waardoor je weer vrij in de liefde staat

Tip #1 Wat is verlatingsangst bij volwassenen?

Je bent bang om gescheiden te worden van je partner. Die angst zorgt voor allerlei nare symptomen.

We zijn allemaal weleens bang om verlaten te worden. Maar bij iemand met verlatingsangst, gaat dit verder dan normaal.

Je maakt je continu zorgen. Of raakt in paniek als je eraan denkt. Om nog maar te zwijgen over wat er gebeurt als er iets in de relatie niet helemaal goed gaat. Je wordt dan erg angstig, onzeker en verdrietig.

Hierdoor belemmer je jezelf tijdens het daten en relaties. Zo ga je jezelf bijvoorbeeld vastklampen aan de ander of maak je jezelf helemaal gek door constant te piekeren.

De angst om verlaten te worden heeft een sterke invloed op jouw dagelijks leven.

Tip #2 Waarom heb ik verlatingsangst?

Als volwassene heb je verlatingsangst omdat je brein het weggaan van je partner onterecht inschat als een extreme bedreiging.

Oftewel: je brein denkt (ten onrechte) dat je niet zonder je partner kunt.

Natuurlijk weet jij ook wel dat je prima kunt overleven zonder je partner. Maar je emoties zeggen iets anders.

En die emoties zijn vaak opgeslagen in je systeem door ervaringen uit het verleden.

Tip #3 Waar komt verlatingsangst vandaan?

Er zijn oorzaken waar je wel iets aan kunt doen. Maar er ligt ook veel buiten je controle.

Allereerst zijn er biologische oorzaken. Sommige mensen lijken aanleg te hebben voor verlatingsangst. Of bepaalde stofjes in hun brein zijn niet in balans.

Daarnaast zijn sommige mensen gevoeliger voor schrikreacties. Dit maakt hen ook gevoeliger voor verlatingsangst. Omdat ze sneller denken dat hun partner hen zal verlaten.

Aan deze dingen kun je niets veranderen. Alhoewel je wél kunt leren om anders te kijken naar jouw angsten. Daar later meer over!

Daarnaast ontstaat verlatingsangst door negatieve dingen die je zijn overkomen. Door bepaalde gebeurtenissen, zowel in de kindertijd als in je volwassen jaren, kun je verlatingsangst ontwikkelen.

Denk aan de dood van een ouder, een scheiding waardoor je een kant moest kiezen of een relatie die je erg onzeker heeft gemaakt.

Met de juiste therapie kun je leren om de verlatingsangst die hierdoor is ontstaan, drastisch te verminderen.

Tip #4 Hoe ontstaat verlatingsangst?

Wetenschappers ontdekten vier belangrijke oorzaken van verlatingsangst:

  • Plotseling overlijden van iemand van wie je houdt
  • Een ramp waardoor je gescheiden raakt van iemand waaraan je gehecht bent
  • Gedwongen weggenomen worden van je ouders als kind
  • Codependente relaties als volwassene

Daarnaast kunnen andere heftige negatieve gebeurtenissen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van verlatingsangst.

Lees ook: Wat is codependentie: De symptomen en de oplossingen.

Tip #5 Wat heeft verlatingsangst te maken met je hechtingsstijl?

Hechting beschrijft de band die je als kind had met je ouders of verzorgers, wat de basis legt voor hoe je als volwassene romantische relaties aangaat.

Sommige mensen zijn opgegroeid in een gezin waarin zij niet de juiste condities hadden om zich emotioneel gezond te ontwikkelen. Ze hadden bijvoorbeeld een slechte band met de ouders. Dit noem je onveilige hechting.

Mensen die onveilig zijn gehecht, krijgen sneller verlatingsangst of bindingsangst.

Tip #6 Welke hechtingsstijl hangt het meeste samen met verlatingsangst?

Als je ouders er niet altijd voor je zijn geweest (zeker op cruciale momenten)…

…dan kan je angstig worden in het aangaan van relaties.

Dit noemt men een angstige hechtingsstijl (ambivalente hechting).

Iemand met deze hechtingsstijl is vaak (obsessief) bezig met zijn relatie en daaraan gerelateerde angsten.

Tip #7 Tip voor een boek: “Attached” door Amir Levine

Dit boek geeft uitgebreide uitleg over hechtingsstijlen. Dat helpt om te begrijpen waar je verlatingsangst vandaan komt.

Later in dit artikel krijg je veel tips om van je verlatingsangst af te komen.

Tip #8 Staat verlatingsangst in de DSM5?

De DSM5 is het boek wat psychiaters en psychologen gebruiken voor het vaststellen van mentale stoornissen. Als een probleem hier instaat, betekent het dat psychiaters het erover eens zijn dat het probleem bestaat en behandeling behoeft.

Verlatingsangst is sinds de laatste versie van de DSM een erkende stoornis, ook voor volwassenen. In de vorige versie gold dit alleen voor kinderen. Maar na nieuw onderzoek is de definitie van verlatingsangst aangepast.

Tip #9 Kan verlatingsangst nachtmerries veroorzaken?

Jazeker.

Ben je extreem bezorgd dat je partner je verlaat? Dan kun je hierover dromen.

Of je droomt dat hij ziek is, of het slachtoffer is van een ongeval. Waardoor je hem verliest.

Tip #10 Ik heb last van onverklaarbare lichamelijke symptomen. Kan dit door mijn verlatingsangst komen?

Buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid en andere stress-klachten.

Heb je er last van als je bang bent dat je partner je verlaat?

Dan is je verlatingsangst mogelijk de trigger.

Tip #11 Is het moeilijk om alleen te zijn als je verlatingsangst hebt?

Meestal wel. Je vindt het moeilijk om dingen alleen te doen, omdat je gehecht bent aan je partner.

Als hij een tijdje weggaat, raak je helemaal van de kaart.

Sommige mensen vermijden de angst. En blijven zo dicht mogelijk in de buurt van hun partner.

Dit kan voor hem verstikkend werken. (Later lees je wat je hieraan kunt doen.)

Tip #12 Wat is verlatingsangst bij kinderen?

Kinderen hechten zich aan hun ouders. Een kind met verlatingsangst is bang om door een ouder in de steek gelaten te worden.

De symptomen zijn hetzelfde. Alleen zijn kinderen niet zo goed in het verbergen van emoties als volwassenen. Het is normaal dat zij vertellen over nachtmerries, fysieke klachten en hun angstige gevoelens.

Vaak hadden volwassenen met verlatingsangst hier als kind last van. Als ze toen geen hulp kregen, blijven ze hier last van houden. En kan het in hun volwassen leven erger worden.

Tip #13 Is verlatingsangst te genezen?

Zoals je net hebt geleerd, ontstaat verlatingsangst door:

  • Biologische oorzaken
  • Traumatische oorzaken

De biologische oorzaken – zoals aanleg – kun je niet veranderen.

Maar vaak zie je dat als je de psychische oorzaken aanpakt, de verlatingsangst verdwijnt.

Indien deze niet helemaal weg is, kun je leren omgaan met de symptomen.

Na behandeling van het trauma zal dit makkelijker gaan. Het heeft immers minder invloed op je.

Daarnaast kan een liefdevolle relatie je het laatste zetje geven om vaarwel te zeggen tegen je verlatingsangst.

Een goede relatie doet je namelijk inzien dat de patronen die je in je jeugd hebt opgebouwd, in het heden niet meer nodig zijn.

Lees ook: Zo krijg je een serieuze relatie met een man (Zijn 7 grootste angsten)

Tip #14 Hoe reageert een volwassen iemand met verlatingsangst?

Als jij een aanval krijgt, heb je geen controle over je emoties.

Vaak weet je wel dat je niet rationeel bezig bent, maar nemen je gevoelens een loopje met je.

Vanuit die gevoelens kun je dingen doen of zeggen die je helemaal niet meent. En waar je achteraf met spijt op terugkijkt.

Of je krijgt heftige symptomen waar je normaal geen last van hebt.

Denk aan nachtmerries, paniekaanvallen of klamperig gedrag naar je partner.

Het is belangrijk om je dit te realiseren. Zodra je dit doorhebt, is het makkelijker om compassie te hebben voor jezelf.

In dit artikel leer je daar meer over:

Liever zijn voor jezelf: ontwikkel zelfcompassie met deze 9 tips

Tip #15 Moet ik mijn partner vertellen dat ik verlatingsangst heb?

Jazeker! Dit is heel verstandig!

Zeker als je vaak tijdelijk geen vat hebt op je emoties. En van daaruit heftiger reageert dan normaal.

Als hij op zo’n moment weet: “Oh, dit is haar verlatingsangst. Daardoor is ze even de kluts kwijt.”,

dan is het gemakkelijker voor hem om liefdevol te blijven. En je te ondersteunen, zodat je snel weer rustig bent.

Tip #16 Hoe moet je omgaan met je partner als hij verlatingsangst heeft?

Je weet dat hij meer is dan zijn verlatingsangst alleen.

En ik hoop dat je genoeg van hem houdt, om empathisch te blijven.

MAAR…

Er zijn natuurlijk grenzen. Je wilt jouw eigen geluk niet aan de kant schuiven omdat hij bijvoorbeeld geen hulp wil zoeken.

Daarom wil je jezelf dit afvragen:

Is hij bereid aan zichzelf te werken?

Zo niet, dan is de kans klein dat jullie een gelukkige relatie kunnen onderhouden op de lange termijn.

Heb je hulp nodig om je door zijn aanvallen heen te slaan?

Lees: Verlatingsangst oplossen bij je partner: zó doe je dat (10 Tips).

Tip #17 Hoe test ik of ik verlatingsangst heb?

Het belangrijkste is om naar een dokter te gaan.

Want verlatingsangst is een stoornis. Een heftige, welteverstaan.

Maar deze kan lijken op andere stoornissen. En het verschil doet ertoe.

Als het net iets anders blijkt te zijn, kan de behandeling flink verschillen.

Ik heb je al een overzicht gegeven van de symptomen en de klachten.

Herken jij je hierin?

Aarzel niet. En maak gewoon die afspraak bij de huisarts.

Hij kan je doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater. Die kan testen of je verlatingsangst of iets anders hebt.

Tip #18 Kan ik naar een therapeut voor behandeling van verlatingsangst?

Zeker!

De meest gekozen behandeling is cognitieve gedragstherapie. Acceptance and Commitment therapie is een goede tweede.

Maar als jij je aanmeldt bij de huisarts, zal hij je doorverwijzen naar een gespecialiseerde psycholoog.

Daarnaast raad ik je aan om deze video te bekijken waarin ik je nog wat extra tips geef over de behandeling van emotionele problemen:

Tip#19 Kan een spiritueel of alternatief genezer verlatingsangst helen?

Als je van je verlatingsangst af wilt, is het belangrijk om naar een therapeut te gaan die een wetenschappelijk bewezen methode gebruikt.

De Nederlandse overheid doet er samen met artsen veel moeite voor om iedereen zorg te bieden, waarvan bewezen is dat deze werkt.

Als je naar een alternatief genezer gaat, ga je naar iemand die zijn eigen methode gebruikt. Deze is nooit onderzocht. Het zou kunnen dat deze werkt. Maar zeker weten doe je het niet. Het risico is dus voor jou.

Omdat verlatingsangst heel heftig is, raad ik je aan om eerst de methodes te proberen waarvan is bewezen dat ze werken.

Als je daar geen succes mee boekt, kun je altijd nog overgaan op alternatieve therapie.

Tip #20 Heeft verlatingsangst iets te maken met paniek?

Jazeker!

Verlatingsangst valt onder de angststoornissen. Die hebben allemaal iets van doen met vermijding… en paniek, als dit niet lukt.

De angststoornissen lijken vaak op elkaar. Daarom is het zo goed om een professional een diagnose te laten stellen.

Tip #21 Hoe overwin je verlatingsangst? Zo doorbreek je het angstige patroon.

Therapie kan helpen. Het serieus nemen van je klachten ook.

Maar met de juiste oefeningen kun je ook een eind komen.

Hieronder krijg je een serie adviezen die helpen om met je verlatingsangst om te gaan.

Deze maken het makkelijker om je symptomen te managen. In sommige gevallen nemen deze zelfs drastisch af.

Tip #22 Wanneer vertel ik iemand die ik date dat ik verlatingsangst heb?

Ik ben een voorstander van eerlijkheid. Maar met sommige eigenschappen van onszelf, draait het niet om ‘wanneer’ je ze vertelt… maar vooral ‘hoe je er over vertelt’.

Als jij het heel onzeker brengt, kan hij schrikken. Waarom schrikt hij?

  1. Verlatingsangst klinkt sommige mannen heftig in de oren.
  2. Of hij weet niet wat het is.
  3. Als hij je nog niet goed kent, kan hij het niet plaatsen.

Vertel het hem als jullie elkaar leuk vinden en elkaar vertrouwen. En koppel het aan iets concreets. En vertel ook hoe je hiermee omgaat. Dat laat juist daadkracht zien, wat een hele aantrekkelijke eigenschap is.

Tip #23 Hoe leg ik hem uit wat verlatingsangst is?

Ik raad je aan om voor jezelf op papier te zetten wat verlatingsangst voor jou betekent.

En… focus daarbij niet alleen op waarom dit slecht, vervelend of naar is. Maar focus ook vooral op hoe jij ermee omgaat! En wat je eraan doet.

Iedereen ervaart namelijk problemen in zijn of haar leven.

Als jij jouw problemen niet uit de weg gaat, maar hier open voor uitkomt en ermee aan de slag gaat… dan kan dit een inspirerende werking op hem hebben.

Vergeet niet: het leven bestaat niet alleen uit wat ons overkomt, maar vooral uit hoe wij met datgene wat ons overkomt omgaan!

Je kunt hem vertellen dat het niet aan hem ligt. En dat het iets is wat je hebt opgelopen door een trauma.

Misschien kun je een stukje vertellen van wat je hebt meegemaakt. Gewoon, zodat hij begrijpt waar het vandaan komt.

Het gaat er niet om dat jij je hele verhaal kwijt kan. Dat kan je beter voor je therapeut houden.

Maar door hem in grote lijnen aan te geven wat er is gebeurd, kweek je snel begrip. En dat maakt de communicatie tussen jullie zoveel makkelijker.

Tip #24 Maak het niet de verantwoordelijkheid van je partner

Door hem in te lichten over je angst, kan je voorkomen dat jullie ruzie krijgen of hij het benauwd krijgt.

Maar wat niet de bedoeling is, is dat hij het nu voor jou moet oplossen.

Dit is niet gezond. Ten eerste heeft hij het probleem niet veroorzaakt. Het was er al. Ten tweede is hij geen arts of psycholoog. En kan hij je helemaal niet helpen.

Maar het belangrijkste is, dat jullie bij elkaar zijn om samen een mooie tijd te hebben. Niet om te proberen jullie problemen op te lossen.

Tip #25 Vertel je partner hoe hij kan reageren

Leg hem uit dat als jij in een aanval schiet, dit komt door je angst. En niet door hem. Dit kan hem erg geruststellen.

Daarnaast is het handig om hem instructies te geven. Stel bijvoorbeeld voor dat, wanneer je zo bent, hij alleen rustig bij je zit. Of even een kopje thee haalt. Of je stevig vastpakt en zegt dat hij van je houdt.

Wat jij ook maar prettig vindt; het is beter om hem duidelijk te vertellen wat hij kan doen. Hierdoor weet hij hoe hij moet reageren. Dit vinden mannen prettig. Want hij loopt niet de kans het verkeerd te doen.

Oefeningen en tips om tot rust te komen wanneer je verlatingsangst hebt

Tip #26 Heb compassie voor je verlatingsangst

Medeleven (of compassie) is dat je openstaat voor wat je voelt en dat je alles doet om je pijn te verzachten.

Wat heeft dit met verlatingsangst te maken?

Het is makkelijker om met je verlatingspijn om te gaan, als je er altijd voor jezelf bent.

Je hebt deze liefdeswond opgelopen omdat iemand je in de steek heeft gelaten toen je klein was.

Maar nu ben je groot. En je kunt voor jezelf zorgen.

Door aandacht te hebben voor wat je voelt, geef jij je brein het signaal dat er op dit moment iemand voor je is. Dit helpt om met je pijn om te gaan.

Lees meer in Zelfliefde ontwikkelen? 11 Tips om meer van jezelf te houden.

Tip #27 Begrijp dat je verlatingsangst niet jouw schuld is

Stel, iemand die je kent wordt ontvoerd. Daarna is hij getraumatiseerd.

Kun je het hem kwalijk nemen als hij er na een paar jaar nog last van heeft?

Natuurlijk niet. Een ontvoering is een nare gebeurtenis. Geen wonder dat hij daar nog last van heeft.

Zo is het ook met verlatingsangst. Een gebrek aan goede ervaringen in je jeugd kan je diep traumatiseren.

Zeg dus tegen jezelf: Ik ben zo geworden door omstandigheden waar ik niets aan kon doen. Ik was te klein.

Dit kan voorkomen dat je verbittert.

Tip #28 Gebruik mindfulness-oefeningen

Mindfulness traint je om aanwezig te zijn bij je gevoelens, zonder in een reactie te schieten.

Dit is handig. Want stel dat je partner iets doet wat je verlatingsangst triggert.

Als je geleerd hebt om je gevoelens te observeren zonder te reageren vanuit angst, kun je voorkomen dat je emotioneel reageert. Zo kun jij je partner veel ruzies besparen.

Hoe leer je mindfulness?

Bekijk bijvoorbeeld eens de app Headspace!

Tip #29 Leer om je alleen te vermaken

Iemand met verlatingsangst kan (onterecht) bang zijn om alleen te zijn.

Het is therapeutisch om geregeld tijd voor jezelf te nemen. En die op een zo leuk mogelijke manier door te brengen.

Dit neemt je verlatingsangst niet weg.

Maar het helpt je wel om te schakelen, als je partner even weg is. (Of als het uitgaat.)

Lees ook: 11 Redenen waarom alleen zijn heerlijk is (En hoe je het oplost!)

Tip #30 Probeer de controle op je partner los te laten

let it go GIFMensen met verlatingsangst zijn vaak erg jaloers en bezitterig.

Maar door je partner onder controle te houden, loop je weg van het probleem, de gevoelens die je eigenlijk niet wilt onderkennen.

Probeer daarom om je partner zoveel mogelijk los te laten.

Dit helpt niet alleen om te stoppen met het vermijden van je gevoelens.

Het is ook een stuk prettiger voor je partner.

Tip #31 Lees “Liefdesbang” van Hannah Cuppen

Dit boek werd verkozen tot het Beste Spirituele Boek van 2015. En niet voor niets!

Het geeft aan de hand van ervaringsverhalen en mooie voorbeelden inzicht in verlatingsangst.

Iedereen die hiermee worstelt, zou dit boek moeten lezen.

Het overwinnen van verlatingsangst helpt bij je eigenwaarde

En dit is belangrijk voor het vinden – en behouden – van je droomman.

Want hoe jij naar jezelf kijkt, beïnvloedt hoe hij je behandelt.

En hoe jij je voelt over jezelf, speelt een grote rol bij de indruk die je op hem maakt.

Je waardebesef is één van de drie schakels in het mannenbrein.

Wat zijn de andere twee? En hoe helpt deze kennis bij het opbouwen van een liefdevolle relatie met een man die echt om je geeft?

Dat lees je in mijn e-boek over de drie schakels van het mannenbrein.

Meld je hieronder aan. Dan stuur ik het gratis naar je toe.

Ja, stuur me 'de 3 schakels in zijn mannenbrein' nu gratis!

Voor nog veel meer tips, bekijk het overzichtsartikel waar dit artikel bij hoort:

Relaties en relatieproblemen

Oh, en vergeet hieronder je gratis download niet ;)

Liefs,
Mathijs Dingjan

Tijd om je relatie te transformeren in een droomrelatie?

Ontdek deze 3 simpele schakels in zijn mannenbrein
waarmee hij zijn volledige aandacht aan je geeft,

Jullie connectie sterker wordt dan ooit tevoren,

En je relatie opnieuw tot bloei komt.

Ja, stuur me de 3 schakels nu gratis!

Over de auteur

Mathijs Dingjan

Mathijs Dingjan is hoofdcoach bij MannenBrein. Al 7 jaar coacht hij vrouwen om meer geluk in de liefde te vinden. Naast trainingen heeft hij ook diverse online cursussen ontwikkeld waarmee je je liefdesleven een flinke boost geeft.

Gerelateerde artikelen

Reacties

Schrijf een reactie

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Daarnaast gebruiken we andere cookies voor promotie en het testen van nieuwe functionaliteiten. Hieronder kan je aangeven of je dat goed vindt (meer info: Privacy Policy)