Afhankelijkheidsrelaties: De oorzaak en de 3 oplossingen

Je hebt altijd maar een ander nodig om je goed te voelen over jezelf.

Je voelt je niet op je gemak wanneer je geen relatie hebt.

Je zoekt constant bevestiging bij je partner.

Je hebt hem nodig!

Herkenbaar? Misschien zit je dan wel in een afhankelijkheidsrelatie.

In een afhankelijkheidsrelatie worden je zelfvertrouwen én je zelfbeeld niet gestimuleerd. Sterker nog: het wordt ondermijnd.

Een afhankelijkheidsrelatie kan voor sommige mensen een vals gevoel van veiligheid geven. Het lijkt fijn om te leunen op iemand anders, maar wat als die ander wegvalt? Wat gebeurt er dan met jou?

Een afhankelijkheidsrelatie is niet gezond. Het maakt je uiteindelijk minder zelfverzekerd en minder gelukkig.

Inhoud van dit artikel:

Heb je trouwens mijn gratis rapport al gezien waarin je 31 kant-en-klare berichtjes krijgt om definitief zijn hart te veroveren? Ontdek deze 31 berichtjes en 'de 3 schakels in het mannenbrein' hier: Download de 31 berichtjes

Na het lezen van dit artikel weet jij precies wat een afhankelijkheidsrelatie is, waar de afhankelijkheid vandaan komt en wat je eraan kunt doen om meer te vertrouwen op jezelf.

Wat is een afhankelijkheidsrelatie (definitie)

Niemand in het leven is volledig onafhankelijk.

Hè, wat zeg je nou, Mathijs?

Jep, het is echt waar.

We zijn allemaal in bepaalde mate afhankelijk.

Afhankelijk van of de zon opkomt, of er voldoende voedsel is, afhankelijk van de piloot wanneer we in het vliegtuig stappen, en ga zo maar door.

Er bestaat geen leven zonder afhankelijkheid. Maar er bestaan wel 2 soorten afhankelijkheid: de gezonde variant én de ongezonde variant.

Die gezonde variant noemde ik hierboven al even. Dat je afhankelijk bent van het weer wanneer je een moestuin hebt, lijkt me logisch. Je hebt geen invloed op het weer. Je moet maar hopen dat het een keer gaat regenen zodat je groenten goed kunnen groeien. Dit is normaal. Ieder mens met een moestuin is afhankelijk van het weer. Dat ligt niet aan jou.

Gezonde onafhankelijkheid houdt gewoon in dat je ‘iets nodig hebt’.

Maar bij ongezonde onafhankelijkheid ‘kan je niet zonder iets of iemand’. Gezonde onafhankelijkheid ontneemt je een stuk van je vrijheid. Het is beperkend.

Het maakt je hulpbehoevend, ondergeschikt, niet zelfstandig en – in sommige ernstige gevallen – onderworpen aan anderen en minderwaardig ten opzichte van anderen.

Bij ongezonde onafhankelijkheid stel je de ander boven jezelf. Je herkent misschien de volgende dingen:

  • Jouw gevoel van zelfwaarde hangt af van wat een ander zegt of doet.
  • Je vindt het heel lastig om kritiek te ontvangen en je betrekt deze kritiek erg snel op jezelf.
  • Je vertoont vaak pleasegedrag om een ander tevreden te stellen.
  • Je hebt constant waardering van anderen nodig.
  • Je bent vooral gericht op de wensen en behoeften van anderen.
  • Je voelt je pas rustig wanneer anderen tevreden over je zijn.

De gevolgen van ongezonde onafhankelijkheid zijn heftig, namelijk:

  • Je hebt weinig zelfvertrouwen.
  • Je hebt constant het gevoel dat je over je eigen grenzen heen gaat.
  • Je durft niet aan te geven wat je wel/niet wil.
  • Je haalt een goed gevoel van eigenwaarde nooit uit jezelf, maar altijd uit de ander.

Klinkt serieus, hè?

Je bent als het ware verslaafd aan de goedkeuring van een ander. En we weten allemaal dat een verslaving niet gezond is. 

Ongezonde onafhankelijkheid is voor niemand fijn. Niet voor jou, maar vaak ook niet voor je partner. Maar waar komt het eigenlijk vandaan?

Dat vertellen we je in de rest van dit artikel.

Geluk afhankelijk van partner

In een afhankelijkheidsrelatie ben je voor je gevoel afhankelijk van je partner om je gelukkig te voelen.

Maar waar komt die afhankelijkheid die je ervaart eigenlijk vandaan?

Waarom stel jij je zo afhankelijk op? Waarom heb jij het gevoel dat je partner verantwoordelijk is voor jouw geluksgevoel?

Daar zijn meerdere oorzaken voor die ik graag aan je uitleg.

Hechtingsstijlen

De manier waarop je in je kindertijd gehecht hebt, heeft effect op de rest van je leven. Een veilige, of juist een onveilige hechting, bepalen hoe jij in de rest van je leven omgaat met relaties.

Er zijn 4 verschillende hechtingstypen. Ik leg ze uit!

  • Veilig gehechte kinderen. Een kind dat veilig gehecht is, heeft een goede balans tussen exploratiedrang en hechtingsgedrag. Deze kinderen durven nieuwe dingen uit te proberen, maar zoeken ook toenadering bij hun ouders wanneer ze iets spannend vinden. De ouders van deze kinderen zijn sensitief en toegankelijk en bereid om hun kind te helpen. 
  • Onveilig-vermijdend gehechte kinderen. Deze kinderen zijn beperkt gehecht. Vaak heeft dit te maken met het feit dat de ouders van deze kinderen relatief vaak afwijzend, weinig sensitief en zakelijk gedrag richting de kinderen vertonen. Deze kinderen vertonen vaak zeer zelfstandig gedrag en hebben op latere leeftijd relatief weinig contact met hun ouders.
  • Onveilig-afwerend gehechte kinderen. Deze kinderen zijn niet erg zelfstandig en zoeken ontzettend veel toenadering tot ouders. Wanneer de ouders niet in de buurt zijn, ervaren deze kinderen snel angstige gevoelens. De ouders van deze kinderen zijn vaak inconsequent sensitief, vertonen onvoorspelbaar gedrag en zijn niet altijd aanwezig op momenten die voor het kind belangrijk zijn.
  • Gedesorganiseerd gehechte kinderen. Deze kinderen vertonen gedrag van verschillende hechtingstypen. Aan de ene kant zoeken deze kinderen toenadering, maar deze toenadering levert ook angst en stress op. De ouders van deze kinderen zijn vaak onvoorspelbaar en niet consequent. Bij dit type kind is er vaak sprake van trauma vanuit de kindertijd.

Niet iedereen heeft in zijn kindertijd een veilige hechting gehad.

Een onveilige hechting laat wonden achter. Wonden die zo diep in je systeem zitten, dat ze vaak niet helemaal goed genezen.

Er zit misschien wel een pleister overheen, maar zodra die pleister eraf getrokken wordt, begint de wond weer te etteren.

Je neemt die wond je leven lang met je mee. In elke relatie.

Het heeft impact op hoe je je opstelt richting je partner.

Zo kan een onveilige hechting leiden tot het zoeken van heel veel toenadering en bevestiging bij de partner.

Bekijk ook deze video waarin ik je 3 tips geef over verlatingsangst en bindingsangst:

Niet in touch met eigen emoties en verlangens

Een andere oorzaak van ongezonde onafhankelijkheid is dat je niet in touch bent met je eigen emoties en verlangens.

Als je altijd afgestemd hebt moeten zijn op de emoties en verlangens van anderen, bijvoorbeeld doordat je ouders onvoorspelbaar gedrag vertoonden, dan ben je een expert geworden in het wegstoppen van wat je zelf wil en voelt. 

Het gevolg? Je hebt geen idee wat je zelf voelt of vindt. Laat staan dat je weet hoe je voor je eigen gevoelens en gedachten moet opkomen.

Altijd afgestemd op de ander

Je bent altijd afgestemd geweest op de ander.

Je bent gewend dat de emoties van de ander altijd veel belangrijker waren dan de jouwe.

Je weet niet beter dan dat alles draait om de ander en niet om jou.

Herkenbaar? Dit kan ook een oorzaak zijn van ongezonde onafhankelijkheid.

Een voorbeeld hiervan is een kind dat opgroeit met een ouder die verslaafd is aan alcohol. De emoties van de ouder zijn zo verstikkend en belangrijk, dat de emoties van het kind er niet toe doen.

Deze kinderen zijn gewend om zich volledig af te stemmen op de ander. Ze hebben een groot aanpassingsvermogen, maar leren niet om nog te voelen wat ze zelf nodig hebben.

Je hebt nooit actief geluk in je leven gevonden

De oorzaak van ongezonde onafhankelijkheid kan ook heel ergens anders liggen.

Misschien heb je gewoon nog weinig geluk ervaren in je leven.

Je hebt al die jaren uitgekeken naar het moment dat je een partner zou vinden die je gelukkig zou maken.

En daar is die partner dan.

Er ligt een grote druk op zijn schouders. HIJ moet JOU gelukkig gaan maken.

Terwijl jouw geluk niet af hoeft te hangen van iemand anders. Het zit al in jezelf.

Maar als je dit nooit ervaren hebt, is dit een logische oorzaak van ongezonde onafhankelijkheid.

Je weet gewoon niet dat geluk ook vanuit jezelf kan komen.

Je eigenwaarde is afhankelijk van wat anderen vinden

We hebben allemaal complimentjes nodig. Niets zo fijn als iemand die tegen je zegt dat je ergens goed in bent, dat je een leuk mens bent of dat je er goed uitziet.

Maar heb jij altijd bevestiging nodig?

Voel je je pas goed over jezelf wanneer een ander je een compliment gegeven heeft?

Dan is jouw eigenwaarde afhankelijk van wat anderen vinden.

Je bent als het ware verslaafd aan de goedkeuring van de ander.

Terwijl zelfcompassie en zelfrespect juist zo belangrijk zijn!

Emotioneel loskomen van je partner

Op de korte termijn lijkt ongezonde afhankelijkheid niet zo erg.

Je partner bevestigt je in je onzekerheid en je kunt er weer even tegenaan.

Maar op de lange termijn is ongezonde afhankelijkheid verstikkend. Je hebt altijd een ander nodig om een goed gevoel te hebben.

Deze tips gaan je helpen om emotioneel los te komen van je partner.

Niet omdat je partner niet leuk of goed voor je is, maar omdat het goed is om je zelfwaarde uit jezelf te halen.

In dit artikel geef ik je trouwens 5 belangrijke tips om je nooit meer onzeker te voelen in je relatie.

Om de verslaving van andermans bevestiging los te kunnen laten en op eigen benen te kunnen staan.

Klinkt fijn, hè? Dit zijn mijn tips!

Tip 1: Een eigen leven opbouwen

Hoe graag je ook constant bij je partner wil zijn….

Doe het niet.

Ga zelf dingen doen, zonder hem.

Ga erop uit. In je eentje of met vriendinnen.

Maar leer dat je je ook goed kunt voelen zonder dat je partner erbij is.

Dit leer je alleen maar uit ervaring. Je moet voelen dat het echt oké is om een avondje lol te hebben zonder dat hij bij je is.

Hoe vaker je het probeert, hoe vertrouwder het voelt.

En hoe minder bang je bent om de ander te verliezen. Wat, hoe gek het ook klinkt, een gezonde houding is in een relatie.

Tip 2: Werk aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen

Ongezonde afhankelijkheid gaat bijna altijd samen met een gebrek aan eigenwaarde en zelfvertrouwen.

Je bent afhankelijk van anderen om je goed te voelen over jezelf.

Of eigenlijk voel je dat alleen maar zo. Want eigenwaarde en zelfvertrouwen zitten in jezelf. Je moet het alleen opzoeken.

Er zijn verschillende manieren om aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen te werken.

Vraag jezelf eens af waar jij goed in bent en ontwikkel die talenten verder.

Doe dingen waar je goed in bent, zodat je je goed voelt over jezelf.

Ga anderen helpen, zodat je je nuttig en gewaardeerd voelt.

Laat je in de watten leggen door iemand die iets voor jou doet, in plaats van andersom.

Neem een massage, laat jezelf mooi op de foto zetten, laat je nagels mooi lakken.

Je moet van jezelf leren houden. Daarover lees je in dit artikel nog veel meer!

En werkt dat allemaal niet? Vraag dan om hulp.

Tip 3: Ga in therapie voor hechtingsproblematiek

En zo komen we bij het laatste punt.

Want hechtingsproblematiek los je niet “even snel op”. Daar is meer voor nodig.

Kom je er zelf niet uit en merk je dat je relatie ongezonde vormen aanneemt? Vraag dan om hulp en ga in therapie voor hechtingsproblematiek.

Hechtingsproblematiek heeft namelijk niet alleen effect op de relatie met je partner, maar op alle relaties in je leven.

Investeren in jezelf in de vorm van therapie gaat je dus op alle vlakken helpen.

In de relatie met je partner, de relatie met familieleden en vrienden, op je werk, en ga zo maar door.

Investeer in jezelf en vraag om hulp. Je bent het waard.

Afhankelijkheidsrelatie met een narcist of met geweld

Emotioneel afhankelijke personen zijn geneigd om sneller een relatie aan te gaan met een narcist of een dominante man.

Deze mannen genieten namelijk van het feit dat een vrouw ze verheerlijkt. Dat ze nooit tegen hem ingaat. Dat hij altijd aan het roer staat.

En jij, als emotioneel afhankelijke vrouw, bevestigt zijn dominante positie alleen maar door je afhankelijk van hem op te stellen.

Het klinkt als de ideale match, maar een relatie met een narcist is schadelijk.

Jij komt niet tot je recht.

Hij doet je tekort. En misschien veroorzaakt hij zelfs wel schade, door je gevoelens van minderwaardigheid te geven.

Het lijkt op de korte termijn goed om met deze man te zijn, maar bespaar jezelf pijn.

Het is als een sprookje dat langzaam in een nachtmerrie verandert. 

In dit artikel lees je meer over een relatie met een narcist.

Merk jij dat je ongezond onafhankelijk bent van je partner?

Probeer te voelen wat je voelt. Ga er eens bij stilstaan. Probeer aandachtig na te gaan hoe jij je opstelt richting je partner.

Voel je je afhankelijk? Bijna verslaafd aan zijn goedkeuring?

Trek dan aan de bel.

Je bent het waard om van jezelf te gaan houden. Om in jezelf te investeren. Om te voelen dat jij op je eigen benen kunt staan, ongeacht of je partner in de buurt is.

Ik wens je veel zelfliefde toe.

Met als gevolg liefde van anderen.

Liefs, Mathijs

Ja, stuur me 'de 3 schakels in zijn mannenbrein' nu gratis!

Voor nog veel meer tips, bekijk het overzichtsartikel waar dit artikel bij hoort:

Relaties en relatieproblemen

Oh, en vergeet hieronder je gratis download niet ;)

Liefs,
Mathijs Dingjan

Tijd om je relatie te transformeren in een droomrelatie?

Ontdek deze 3 simpele schakels in zijn mannenbrein
waarmee hij zijn volledige aandacht aan je geeft,

Jullie connectie sterker wordt dan ooit tevoren,

En je relatie opnieuw tot bloei komt.

Ja, stuur me de 3 schakels nu gratis!

Over de auteur

Mathijs Dingjan

Mathijs Dingjan is hoofdcoach bij MannenBrein. Al 7 jaar coacht hij vrouwen om meer geluk in de liefde te vinden. Naast trainingen heeft hij ook diverse online cursussen ontwikkeld waarmee je je liefdesleven een flinke boost geeft.

Gerelateerde artikelen

Reacties

Schrijf een reactie

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Daarnaast gebruiken we andere cookies voor promotie en het testen van nieuwe functionaliteiten. Hieronder kan je aangeven of je dat goed vindt (meer info: Privacy Policy)