Relatieproblemen door communicatie: 25 tips + 5 oefeningen

Gaat het communiceren soms moeizaam met je partner?

Omdat elk moeilijk gesprek in de relatie uitloopt op ruzie, of juist op niets?

In dit artikel geef ik je 25 tips + 5 oefeningen om relatieproblemen door communicatie voor altijd te verhelpen.

Inhoud van dit artikel:

Heb je trouwens mijn gratis rapport al gezien waarin je 31 kant-en-klare berichtjes krijgt om definitief zijn hart te veroveren? Ontdek deze 31 berichtjes en 'de 3 schakels in het mannenbrein' hier: Download de 31 berichtjes

Jij en je lief kunnen hiermee een rooskleurige toekomst tegemoet gaan.

Kan je niet communiceren met je partner? Dit zijn de gevolgen

  • Jullie leven langs elkaar heen, of als broer en zus
  • Jullie hebben ruzies die vaak terugkeren.
  • Je voelt je niet lekker (zonder goed te weten waarom)
  • Jullie kinderen voelen zich onveilig in huis
  • Je kunt je niet focussen op je werk
  • Je raakt overspannen
  • Je worstelt met je emoties
  • Je raakt verbitterd
  • Jullie maken het uit
  • Jullie relatie is destructief

Hoe los je miscommunicatie op? 25 Tips

Tip 1: Herken het wanneer hij je triggert

Iedereen draagt oude pijn met zich mee.

Pijn die zomaar naar boven kan komen. Tijdens een ruzie bijvoorbeeld.

Ook als je partner het niet kwaad bedoelt. Hij zegt per ongeluk iets verkeerds. Waardoor jij overstuur raakt.

Hierdoor kan een relatieprobleem uit de hand lopen. Het huidige probleem raakt vermengd met de oude pijn.

Als jij je oude pijn heelt, vallen veel relatieproblemen weg. 

Omdat je rustiger kunt blijven, gaat het oplossen ervan zoveel makkelijker.

Hierdoor leer je constructief te communiceren in de relatie.

Hoe leer jij je triggers herkennen? Daar helpt dit artikel je bij:

11 Tips om je relatie te herstellen na een ruzie.

Tip 2: Let op je ademhaling

Raak je getriggerd?

En merk je dat je hierdoor boos, verdrietig of paniekerig bent?

Richt je aandacht op je ademhaling. Herhaal in je hoofd: “Het mag er zijn. Het mag er zijn.”

Dit is een belangrijke techniek die veel gebruikt wordt in Acceptance and Commitment Therapy en mindfulness.

Door niet te vechten met wat je voelt, maar door rustig te blijven, voorkom je dat je te snel reageert.

Tip 3: Train jezelf in het observeren van je gevoelens

In het heetst van de strijd is het heel lastig om jezelf af te remmen.

Daarom gaan we oefenen op een rustig moment. Zodat je er klaar voor bent, als jullie een keer ruzie krijgen.

Ga comfortabel zitten. Zet een timer op vijf minuten. Volg met je aandacht je adem.

Komt er iets op? Zeg tegen jezelf: “Het mag er zijn.” En ga verder met mediteren.

Dit traint je om je niet te laten overweldigen door je emotie. En om tegelijkertijd op te merken wat je voelt.

Later in dit artikel geef ik je nog vijf oefeningen die je helpen bij het oplossen van relatieproblemen door miscommunicatie.

Tip 4: Leer je emoties herkennen

Als je weet wat je patronen zijn…

…kun je voorkomen dat deze je overspoelen.

In plaats daarvan kan je op een rustige manier vertellen hoe jij je voelt.

Maar dan moet je wel leren om dit onder woorden te brengen.

Je vindt oefeningen hiervoor in dit artikel: 10 tips om je emoties te reguleren als dat soms moeilijk lijkt

Tip 5: Vraag ruimte als je deze nodig hebt

Als de communicatie niet goed gaat…

…dan is “meer communiceren” meestal niet de oplossing.

Vraag om een time-out. Een uur. Een nacht. Een paar dagen. Zodat je met iets anders bezig kan. 

En daarna het probleem met frisse ogen kunt bekijken.

Tip 6: Schrijf op wat het probleem is

Stel voor jezelf vast waar het misgaat. En wat in jouw ogen de oplossing is.

Wanneer je dit van tevoren op papier hebt, is het makkelijker om dit aan hem over te brengen.

Tip 7: Vertel hem wat je nodig hebt…

…zonder de schuld bij hem te leggen.

Zeg niet: “We maken zo vaak ruzie omdat je maar één avond per week bij mij bent.

Zeg in plaats daarvan:

Ik wil graag dat je mij wat meer aandacht geeft. Ik voel me vaak alleen. En vraag me af waarom we een relatie hebben, als ik je nooit zie.

Tip 8: Toon compassie voor zijn situatie

Stel je voor dat je in zijn schoenen staat.

Je hebt zijn leven geleefd. Zijn ervaringen gehad. En kijkt met zijn blik naar jou.

Alles wat hij heeft meegemaakt, leidt tot de reactie die hij jou geeft.

Het ergste wat je kunt doen, is hem veroordelen. Hem een sukkel noemen vanwege zijn mening. Of hem proberen te dwingen zich aan jou aan te passen.

Op zijn minst kun je respect hebben voor waar hij vandaan komt. Geef hem het gevoel dat je hem echt begrijpt. Dan is hij ook eerder geneigd om goed naar jou te luisteren.

Tip 9: Stel grenzen voor hoe je met elkaar omgaat

Dat iemand getriggerd raakt, betekent niet dat je mag schreeuwen tegen de ander.

Stel voor hem – en voor jezelf – grenzen aan wat je wel en niet doet tijdens een ruzie.

Ik hoop dat jullie je problemen op een vredelievende manier kunnen oplossen.

Tip 10: Maak spelregels voor conflicten

Ik ken een koppel dat heeft afgesproken om niet ’s avonds ruzie te maken.

Omdat de echtgenote dan niet lekker slaapt. En er last van heeft, als zij de volgende dag gaat werken.

Een ander koppel dat ik adviseer, spreekt altijd binnen drie dagen over een probleem. Om te voorkomen dat het op de lange baan wordt geschoven.

Dit werkt alleen als jullie het allebei met de regel eens zijn.

Tip 11: Let op dat er één van jullie rustig is

Zijn jullie allebei emotioneel?

Dan is het onmogelijk om een conflict op te lossen.

Er is tenminste één rustig persoon nodig.

Die kan de ander helpen om zijn emoties te reguleren.

Twee boze personen maken elkaar meestal alleen maar bozer.

Tip 12: Zijn jullie allebei gemotiveerd om te luisteren?

Problemen uitpraten werkt alleen als jullie allebei meedoen.

Het is beter om niet te praten en het gesprek even te laten, dan om tegen een muur aan te praten. Pak het gesprek later weer op, wanneer de motivatie er wel is.

Tip 13: Vat hem samen om te checken of je hem begrijpt

Zo voorkom je miscommunicatie.

Als het niet klopt wat je zegt, kan hij je corrigeren.

Tip 14: Focus je op één ding tegelijk

Ben je boos omdat je vriend iets niet gedaan heeft?

En is dit de druppel die de emmer doet overlopen?

Blijf dan alsnog weg bij alle andere dingen die hij niet gedaan heeft. Focus je op wat hij ‘nu’ niet heeft gedaan. Praat daarover.

Tip 15: Begrijp dat hij niet je gedachten kan lezen

Merk je dat hij je niet begrijpt?

Raak dan niet gefrustreerd.

Het hoort bij een relatie om uit te leggen aan je partner hoe jij dingen ziet.

Je kunt niet verwachten dat jullie overal hetzelfde over denken.

En er boos over worden heeft al helemaal geen zin. (Hoewel ik wel begrijp dat het soms lastig is.)

Als je geduldig bent en het op een andere manier kunt uitleggen, zul je zien dat hij het waardeert.

Tip 16: Laat je verrassen door jullie verschillen

Soms krijg je na jaren ineens een conflict wat je totaal niet zag aankomen.

Vaak laat dit een verschil in opvattingen zien, dat pas na jaren zichtbaar wordt.

Dit lijkt vreemd. Maar het komt wel vaker voor.

Je kunt dit zien als een cadeautje. Het kan jouw blik op de wereld verruimen.

Tip 17: Stop niet met leuke dingen doen

Relatieproblemen zijn stressvol. En miscommunicatie is frustrerend.

Leuke dingen doen met elkaar is een goed antigif.

Het is makkelijker om iemand te vergeven die lief tegen je kan zijn.

En wie gun je meer tijdens een ruzie? Iemand die je slecht behandelt, of iemand die daarnaast ook lief is?

Tip 18: Blijf beschaafd naar elkaar

Ook als de emoties hoog oplopen. Dit maakt het makkelijker om het probleem op te lossen. Schelden, sarcastische opmerkingen of schreeuwen zorgt voor een escalatie in het conflict.

Tip 19: Blijf attent

(Ik hoop dat hij ook dit artikel leest.)

Wat is belangrijk. Jullie liefde voor elkaar? Of dat ene kleine dingetje waarover jullie van mening verschillen?

In een gezonde relatie zijn er voor elk negatief moment ongeveer vijf positieve momenten, blijkt uit onderzoek van Gottman.

Tip 20: Vraag hulp indien nodig

Kom je er niet uit met elkaar? Zoek dan alsjeblieft op tijd hulp.

Lees ook dit artikel:

Relatiecoach Mathijs Dingjan: De 11 beste relatie tips!

Tip 21: Blijf jouw relatievaardigheden ontwikkelen

Relatieproblemen roepen veel gevoelens op. Zeker als je “getriggerd” raakt.

Het is heel gezond om jezelf te blijven ontwikkelen in je communicatie. Zelfs als je al 20 jaar in een huwelijk zit.

Jij wilt voor jezelf een heel helder antwoord hebben op deze vraag:

Hoe los je problemen op in een relatie?

Wanneer jij jouw relatievaardigheden hebt ontwikkeld, zal je elkaar veel beter begrijpen in de relatie. Waardoor er ook meer ruimte komt voor de liefde!

Tip 22: Maak een agenda van wat jullie gaan aanpakken

Dit klinkt misschien officieel. Alsof jullie een vergadering hebben.

Maar als er veel problemen zijn, is jullie eerste taak om te beslissen wat jullie vandaag oplossen. En wat jullie voor morgen bewaren.

Zoals ik al eerder schreef, is het beter om één ding te kiezen. En dit eerst aan te pakken, voordat je naar het volgende gaat.

Tip 23: Leg je neer bij iets wat je niet kunt veranderen

Sommige mensen blijven vechten. Ook al heeft het geen zin.

Weet je zeker dat bepaalde dingen niet zullen veranderen? Bijvoorbeeld omdat je het al vaak geprobeerd hebt?

Probeer de situatie te accepteren.

Tip 24: Huil uit bij een vriendin

Mis je emotionele steun van je partner?

Zoek dit bij iemand anders.

Dit haalt druk van zijn schouders. En geeft jou de ruimte om je emoties te uiten.

Tip 25: Neem niet van iedereen advies aan

Als je ruzie hebt, zal iedereen proberen om je advies te geven.

Accepteer dit alleen als:

  • Deze persoon een ervaren, professionele en gediplomeerde hulpverlener is
  • Of twintig jaar lang een gelukkige relatie heeft

Als je tante Bep niet aan deze eisen voldoet (bijvoorbeeld omdat ze achter de geraniums zit en elke zes maanden een nieuwe vriend heeft)…

…dan is het beter om niet naar haar te luisteren. Waarschijnlijk is haar advies verkeerd.

Communicatie oefeningen om je relatie te verbeteren

Oefening 1: Geduldig leren luisteren

Discussies kunnen uit de hand lopen als jullie het moeilijk vinden om elkaar niet in de rede te vallen.

Doe deze oefening:

  1. Kies een onderwerp om over te praten.
  2. Eén partner begint en krijgt vijf minuten spreektijd. De ander valt hem (of haar) niet in de rede.
  3. Daarna is de ander aan de beurt.
  4. Herhaal dit drie rondes. (Bij elkaar een half uur.)
  5. Daarna mogen jullie vrij praten.

Dit traint jullie om iets uit te praten zonder elkaar te onderbreken.

Oefening 2: Vertellen waar je dankbaar voor bent

Voor of na een conflict, spreken jullie allebei uit waar jullie dankbaar voor zijn, en wat jullie hopen voor de toekomst.

Ieder krijgt drie minuten onafgebroken spreektijd. Som alles op waarvan je hoopt dat het gebeurt, en alles waar je dankbaar voor bent.

Dit versterkt jullie liefde na een ongemakkelijke discussie.

Oefening 3: Samen mediteren

Hebben jullie de neiging om op hoge toon ruzie te maken?

Mediteer dan samen. Dit helpt om te leren je emoties te observeren, zonder uit de bocht te vliegen.

Ga samen zitten. Breng je aandacht naar je adem. Komt er een emotie op? Zeg in jezelf: “Het mag er zijn.” En richt je weer op je adem.

Doe dit om te beginnen vijf minuten. Daarna kun je deze tijd verhogen.

Oefening 4: Zie elkaar een week niet

Als je niet samenwoont is dit makkelijker.

Maar ook als jullie met elkaar leven, is dit de moeite waard.

Een pauze van een week geeft je de tijd om je te realiseren wat je mist.

En het is makkelijker om je gedachten op een rijtje te zetten, nadat je lang bij iemand in de buurt bent geweest.

Oefening 5: Vraag je partner je patronen te benoemen

Dit is confronterend. Maar het is gemakkelijker om de patronen van iemand te doorzien dan die van jezelf.

Schrijf van elkaar op hoe jullie getriggerd raken. Wissel deze briefjes uit.

Laat dit eerst bezinken. Een paar dagen later kun je erover praten.

Een goed boek over communicatie in de relatie

Mijn e-book over de drie schakels van het Mannenbrein legt je iets heel belangrijks uit.

Namelijk dat het herkennen van je patronen essentieel is voor het hebben van een sterke eigenwaarde.

Alleen als jij goed in je vel zit, is een langdurige, liefdevolle relatie binnen handbereik.

Meld je hieronder aan. Ik stuur het gratis toe.

Ja, stuur me 'de 3 schakels in zijn mannenbrein' nu gratis!

Voor nog veel meer tips, bekijk het overzichtsartikel waar dit artikel bij hoort:

Relaties en relatieproblemen

Oh, en vergeet hieronder je gratis download niet ;)

Liefs,
Mathijs Dingjan

Tijd om je relatie te transformeren in een droomrelatie?

Ontdek deze 3 simpele schakels in zijn mannenbrein
waarmee hij zijn volledige aandacht aan je geeft,

Jullie connectie sterker wordt dan ooit tevoren,

En je relatie opnieuw tot bloei komt.

Ja, stuur me de 3 schakels nu gratis!

Over de auteur

Mathijs Dingjan

Mathijs Dingjan is hoofdcoach bij MannenBrein. Al 7 jaar coacht hij vrouwen om meer geluk in de liefde te vinden. Naast trainingen heeft hij ook diverse online cursussen ontwikkeld waarmee je je liefdesleven een flinke boost geeft.

Gerelateerde artikelen

Reacties

Schrijf een reactie

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Daarnaast gebruiken we andere cookies voor promotie en het testen van nieuwe functionaliteiten. Hieronder kan je aangeven of je dat goed vindt (meer info: Privacy Policy)